Welcome To

Welcome To

Tuesday 26 June 2012

Popular di dunia atau di akhirat?

Assalamualaikum.. Lama tak update blog ni.. dah bersarang dah. :D
Saya nak share something yang saya jumpa di lelaman sosial Facebook. Hmm... kandungannya agak pedas tapi message yang nak disampaikan itu yang patut kita ambil kira. Bak kata orang, Jangan lihat siapa yang menyampaikan tapi lihat apa yang disampaikan. Jom kita renungkan bersama2. Peringatan untuk diri sendiri terutamanya. Bismillahirahmanirrahim.


"Kita berjaya memenangi hati juri, tapi kita gagal memenangi hati malaikat di kanan dan kiri. Terjerit-jerit kita menyanyi, meraung-raung kita dijilat api. Terkinja-kinja kita di atas pentas, tergedik-gedik kita di lautan api. Berpakaian seksi-meksi, terseksa-meksa kita di akhirat nanti.


Kita bangga mendapat pujian daripada tuan direktor atas lakonan kita yang hebat. Tapi kita gagal  menurut arahan 'tuan direktor' besar nun di atas sana. Filem lakonan kita berjaya mendapat box office, tapi filem kita di panggung akhirat hancur tiada nilainya. Kita menjadi pujaan gadis dan jejaka tapi langsung tidak dipandang bidadari apatah lagi menjadi ketua bidadari di syurga.


Kita berjaya menggondol berpuluh trofi piala tapi bukannya trofi pahala. Kita mengejar anugerah dan gelaran tetapi mengenepikan anugerah syurga. Kita mendapat ganjaran wang berjuta-juta, tapi di akhirat kita mengemis meminta-minta. Kita berjalan megah di atas karpet merah,  tapi kita rebah melintasi titian siratulmustakim di sana. Kita nampak gah berpakaian glamour ditaja ribuan ringgit, tapi di padang masyar nanti, telanjang bulat juga kita.


Jadi, apa gunanya jika kita popular di dunia tetapi hanyalah picisan di akhirat?
Alangkah lebih baik kita tidak dikenali di dunia, tetapi kita disanjung di akhirat kelak.


Bertambah bagus lagi jika kita popular di dunia dan popular di akhirat kelak...Pasti anugerah yang bakal diterima lebih besar nilainya disisi ALLAH SWT."


Waktu mula2 saya baca ni mmg memberi kesan sgt dlm diri. Walaupun saya bukan lah antara yang popular di kalangan kawan-kawan apatah lagi di kalangan masyarakat. Kata-kata ni menyedarkan saya yang pada ketika itu terlalu leka dengan dunia. Harap ia juga memberi kesan pada pembaca semua. Sekadar ingin berkongsi. Salam sayang untuk semua.. ;) <3

No comments:

Post a Comment